söndag 24 januari 2010

Slapparsöndag

Tro det eller ej, men i köket hämtar jag kraft och ny energi. Just nu njuter jag av att ha matbrödsdegen på jäsning och pajdegen i formerna. En söndag helt i min smak, helt perfekt.

Och söndagen till ära bjuder jag på ett recept:
Lyktans tekakor (lite anpassat)
1 pkt jäst, 5 dl ljummet vatten, 1 dl sirap, 1/2 msk salt, 1 msk blandade brödkryddor, 1 dl olja, 2 dl grahamsmjöl, 3 dl rågsikt, 7-9 dl vetemjöl.
Gör degen som vanlig bulldeg, typ. Låt jäsa i 30 minuter. Kavla ut till små runda tekakor (blir ca 20 st) och låt jäsa ytterligare 20-30 minuter. Nagga kakorna innan gräddning, 225 grader 10-12 minuter. Yummie!

Och för er som undrar hur det gick i går: Strålande! Båda tjejerna var hur mysiga som helst och sov så gott strax efter halv åtta, utan större panik från någon. Jag är så nöjd.
Själv är jag och har alltid varit väldigt noga med vem jag lämnar mina barn till. De är det viktigaste i mitt liv och det är viktigt att personen jag lämnar dem till är någon jag litar på till 100 procent (kanske därför jag skickar med LE på skolresa med äldsta i maj...). Därför känns det som en stor ära när någon lämnar deras bästa till mig. Bättre betyg finns nämligen inte att få!

1 kommentar:

  1. Tack tack tack för igår! Och ja, du får högsta betyg av både mig o tjejerna!! <3

    SvaraRadera